Het idee, het resultaat

In 2013 kwam onze bedrijfsleidster met het idee de activiteiten van Renzo’s uit te breiden met een klassieke “Foodtruck”. Een strategisch juiste zet met een bijna voorspelbare afloop om dit plan bij de algemeen directeur, liefhebber van oude auto’s pur sang, aan te kaarten. Aldus kwam er groen licht voor deze nieuwe activiteit. Er werd een eisenlijst samengesteld en de zoektocht naar een geschikte en bovenal “gezonde” auto begon. Het meest in de buurt kwam de Citroen HY, weliswaar niet een Italiaanse auto, maar wel een auto met de juiste uitstraling en voldoende “vierkant” om als foodtruck te worden ingezet.

3   2   1

Onderzoek

Toen volgde er een periode van evenementen bezoeken om de specifieke problemen van een foodtruck in kaart te brengen. Veel aanbod is bekeken, variërend van wrakken tot semiprofessioneel. Die eerste categorie bleek overigens wel dominant aanwezig en dat wilden wij perse niet. Het in stand houden van de winkel in authentieke staat van 30 jaar geleden is al een soort van hoofdpijn dossier, dus de foodtruck moest een “nut and bolt” restauratie worden, die minimaal 10 jaar zou gaan standhouden. Een bezoek aan een firma, die gespecialiseerd was in de horeca ombouw, kon ons niet overtuigen van hun meerwaarde. Daarom besloten wij het project in eigen beheer uit te voeren.

De aankoop

De directie was van mening, dat het verstandiger en uiteindelijk goedkoper zou zijn, iets meer te betalen voor een goede auto (los van de tijdwinst) in plaats van een wrak  in de staat van die goede auto te krijgen. De basis werd uiteindelijk een vrijwel originele voormalige Franse brandweer auto uit 1963 met slechts 37.000 km op de teller.

7   8   DSC01144 1

Inrichtingseisen

Omdat de foodtruck een relatief nieuw fenomeen is, waren er weinig tot geen inrichtingseisen en verplichtingen. Die eisen zijn we dus zelf  gaan opstellen, zoals een RVS inrichting, HACCP conform, stahoogte, publiekvriendelijk ontwerp, zelf reddende voorzieningen, veiligheid en milieu. Dit los van het wensenlijstje waar het de inrichting betrof.

RVS inrichting

De inrichting is op maat gemaakt zodanig, dat standaard horeca equipment gebruikt kon worden. De koelvitrines hebben een gezamenlijke lengte van ruim 3,50 meter. Een grote koelkast en 2 magnetron ovens behoren tot de standaard uitrusting.

HACPP conform

Onze foodtruck is HACCP tot in de kleinste details. Niet alleen randen en naden ontbreken, maar ook de toegepaste vloer en apparatuur zijn HACCP conform.

Stahoogte

Door verhoging met 17 cm werd niet alleen meer stahoogte bereikt, maar door in de verhoging de daklijn mee te nemen werd een visueel mooi resultaat bereikt en lagen de scharnierpunten van de klep niet meer in het zichtveld van onze medewerkers. Door een gedeelde verkoopklep werd bereikt, dat er een normale werkhoogte voor onze medewerkers en een normale afgifte hoogte voor onze klanten is. Door die hogere daklijn werden de achterdeuren ook 17 cm hoger en kun je in- en uitstappen zonder je hoofd te stoten.

Zelf reddende voorzieningen

Onze foodtruck is uitgerust met een accupakket van 300 A bij 24 VDC oftewel 7,2 KW. Aan boord is een 4 KW omzetter, die zorgt voor 230 VAC voor de aanwezige apparatuur. Indien externe spanning aanwezig is, worden de accu’s stand-by gehouden voor spanningsuitval of gedeeltelijk gebruikt, indien er maar beperkt stroom afgenomen kan worden. Omdat niet ieder keukenstopcontact 20 A levert, kunnen wij onze afname dan beperken tot bijvoorbeeld 6 A. Bij een kleine stroomafname laden we de accu’s op, tijdens piekmomenten springen ze bij. Gedurende het rijden (of stilstaan) zorgt een tweede dynamo op de motor dat onze accu’s geladen worden. Theoretisch kunnen wij zonder externe stroomaanvoer ons werk doen.

Milieu

Er is in stadskernen veel te doen over oude dieselmotoren. Het was voor ons dus een uitgemaakte zaak, dat onze klassieke foodtruck op benzine moest rijden. De Citroen HY kwam met een gewicht van 1.616 Kg, een 1,6 liter 4 cilinder motor van 46 pk / 34 KW en 3 versnellingen. Na verhoging, verlenging en inbouw van alle apparatuur weegt de foodtruck bijna 3.000 Kg. De aluminium 3.5 liter Rover V8 met een compressie verhouding van 1 op 8,13 opgebouwd naar Buick specificaties uit 1963 met een 2 poorts Rochester carburateur, levert een vermogen van 135 pk / 99 KW. Een Renault 25 V6 turbo 5 versnellingsbak zorgt er voor dat het vermogen netjes op de voorwielen terecht komt. Ironisch genoeg, ondanks het toegenomen vermogen, luchtweerstand en gewicht is de CO2 emissie van deze motor ongeveer een factor 6 (!) beter dan de originele motor en het benzine verbruik ongeveer 20% lager.

Veiligheid

Door het toegenomen vermogen rijdt de HY nu gewoon mee met het verkeer en is hij in staat de geldende maximale snelheden te halen. Hij vormt niet langer de kop van een file met een topsnelheid van 70-80 km. Navigatie en stuurbekrachtiging maken het rijden voor de chauffeur en bemanning een stuk veiliger en relaxter. Uiteraard zijn al deze wijzigingen door de RDW geïnspecteerd, akkoord bevonden en overgenomen op het kentekenbewijs.

Het Project

De onderstaande collage, voor die gelegenheid ingelijste versie, werd cadeau gegeven aan de hieronder genoemde bedrijven als aandenken aan het project.

Collage 2

Alleen met gedreven mensen kun je een idioot project tot een goed einde brengen. ©Richard Lezer

Met dank aan : Le Machand, Casper Pasman, levering HY. HYsmooi, Ben Boortman, verhoging en verlenging, Menno van Heijningen, verkoopklep motor en bak inbouw. Wim Schipper, levering versnellingsbak en advies. Mastervolt BV, Ivo Harting, elektriciteit voorziening. FR SECURITY BV, Edward van Velse ontwerp elektra, Richard Lezer, totaal ontwerp. Jan Leijenaar, aanleg elektriciteit voorziening en auto elektra. Gortzak metaaltechiek, Matthijs Gortzak, poelies, vliegwielaanpassing en verlopen. Autoschadebedrijf Amstel, Mehmet Sevin en Ilhan Altun, plaatwerkerij en spuitwerk. Ab van Egmond automobielbedrijf, uitlaat systeem. Dieter Minor waarnemend projectbegeleider. Citroën Nederland, Anne Lobbes voor haar enthousiaste belangstelling namens Citroën Nederland.